Co zrobić, by nie marnować jedzenia?

Roczna waga zmarnowanego jedzenia w Polsce może wynosić nawet 9 mln ton, choć wciąż brakuje nam dokładnych danych na ten temat. Za większość z tych alarmujących danych odpowiadają konsumenci. Ponieważ skutki marnowania żywności są fatalne zarówno dla społeczeństwa jak i dla środowiska, warto już dziś pomyśleć o zmianie swoich nawyków.

Marnowanie żywności jest poważnym problemem. Jak podaje Raport Federacji Polskich Banków Żywności z 2018 r. (“Nie marnuję jedzenia”) na świecie marnuje się rocznie 1,3 mld ton żywności rocznie. Jest to ilość, która wystarczyłaby na wyżywienie wszystkich mieszkańców Polski przez 66 lat. 

Wraz z naszym zespołem przygotowaliśmy dla Was kilka porad, które sprawdzają się nie tylko przy prowadzeniu domowej kuchni, ale również przy okazji organizacji większych przyjęć.

1.Kupuj rozsądnie

Nie kupuj za dużo. Nie korzystaj z promocji na duże opakowania, jeżeli ich nie wykorzystasz. Planuj posiłki. Zaplanowany jadłospis umożliwi stworzenie listy zakupów i trzymania się planu. Na zakupy nie chodź głodny. Głód sprzyja impulsywnym, nieprzemyślanym zakupom. Pamiętaj, że jeżeli ci czegoś zabraknie, zawsze możesz ponownie udać się do sklepu. Z pewnością w twojej okolicy ich nie brakuje.

2. Myśl całościowo

Nie wszystkie produkty spożywcze możemy kupić dokładnie w takiej ilości jakiej potrzebujemy do danego przepisu. Ważne, by myśleć o jadłospisie w sposób całościowy. Już na etapie zakupów zaplanuj, w jaki sposób zużyjesz resztę niewykorzystanych produktów. Nieocenioną pomocą są w tym wypadku wszystkie blogi kulinarne. Zjadanie wszystkiego do końca wcale nie oznacza monotonii np. z reszty  czerwonej fasoli, która była potrzebna do chili con carne można upiec pyszne ciasto.

3. Nie gotuj więcej niż potrzeba

Zanim zabierzesz się do gotowania, przeanalizuj przepis. Zastanów się, ile porcji faktycznie przygotujesz. Modyfikuj przepisy zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Gdy planujesz dużą imprezę zorientuj się, czy któryś z twoich gości nie jest na jednej z diet wykluczających (być może nie będzie jadł potrawy, którą akurat zaplanowałeś). Pamiętaj, że niektóre z dań nie nadają się do długiego przechowywania, dlatego nie ma sensu przygotowywać ich więcej niż potrzeba.

4. Bądź pomysłowy

Stało się. Ugotowałeś za dużo zupy. Wcale nie jest powiedziane, że musisz ją jeść przez cały tydzień, żeby się nie zmarnowała. Możesz ją zamrozić, zamknąć na gorąco i przechowywać w lodówce lub wykorzystać ją jako bazę pod sos. W czasach powszechnego dostępu do internetu pomysłów ci nie zabraknie. Warto korzystać z tego dobrodziejstwa.

5. Kontroluj

Nie dopuść do tego, by termin przydatności do spożycia któregoś z zakupionych produktów uległ przedawnieniu. Zdobądź wiedzę, jak poprawnie przechowywać produkty spożywcze, by się przedwcześnie nie psuły. W pierwszej kolejności zjadaj to, co jest napoczęte, dojrzałe lub ma krótki termin ważności.

6. Porządkuj

 Pilnuj porządku w swojej lodówce. Tak organizuj jedzenie, żeby dokładnie było widać, co w niej jest.  Dowiedz się, jak poprawnie przechowywać produkty, które kupujesz.

7. Analizuj

Jeżeli zdarzy ci się wyrzucić jedzenie, zastanów się, dlaczego tak się stało. Być może źle przemyślałeś zakupy lub kupiłeś produkt, który nie smakuje twoim domownikom. Dokładne przeanalizowanie sytuacji pomoże podejmować ci lepsze decyzje w przyszłości.

8. Dziel się

Zostało ci ciasto z imprezy? Zabierz je do pracy. Dzielenie się posiłkiem to zawsze dobry pomysł. Dowiedz się, czy w twojej okolicy/firmie działają jadłodzielnie bądź foodsharing. Czasami jednak wcale nie trzeba daleko szukać.

9. Korzystaj z dostępnych narzędzi i aplikacji

Jest wiele stron www i aplikacji, które pomogą ci w odpowiednim planowaniu posiłków jak również podpowiedzą, co możesz ugotować ze składników, które aktualnie posiadasz. Szukaj inspiracji, dzięki którym wykorzystasz jedzenie, które posiadasz w sposób, który sprawi ci przyjemność. Czasami wystarczy jedynie odrobina  chęci i zaangażowania.

10. Zamów catering

Jeżeli nie masz czasu na przemyślane zakupy i gotowanie warto skorzystać z diety cateringowej lub cateringowej obsługi uroczystości/eventu. Jest to najwygodniejszy sposób, by jeść różnorodnie, jednocześnie nie zastanawiając się nad planowaniem i organizacją kuchni. W przypadku organizacji eventu zyskujemy również pewność, że ilość dostarczonego jedzenia będzie adekwatna. Profesjonalne firmy cateringowe udzielą ci odpowiedniej informacji na temat tego jak wiele porcji zamówić i co się sprawdza na konkretnym typie uroczystości. Jeżeli rozważasz taki scenariusz, służymy pomocą. 

Warto nieustannie zdobywać wiedzę na temat tego jak poważne są społeczne, ekonomiczne i ekologiczne skutki marnowania żywności, by świadomie im przeciwdziałać. Podjęte przez nas kroki znaczą dużo.  Nie bagatelizujmy naszego wpływu, bądźmy odpowiedzialni i szanujmy jedzenie.